امروزه آموختن علوم تجربی همچون سواد آموزی و حساب کردن، امری است ضروری و اساسی که با زندگی روزمره انسان در ارتباط است و با پیشرفت تکنولوژی ، اهمیت آن بیشتر شده است.
انسان باید قادر باشد دائما خود را با تغییرات دنیای اطراف و سرعت انتقال اطلاعات هماهنگ و به  روز کند.روش یافتن این اطلاعات به دو روش آزمایش نظرات و تفسیر آن ها صورت می گیرد.موضوع بحث ما در مورد  روش های مفید یادگیری علوم تجربی در دوره ی ابتدایی است.

فراگیری علوم تجربی در دوره ی ابتدایی از دو نظر اهمیت دارد: 

1- کودکان درمی یابند که عقایدی صحیح است که مستدل باشد.

2- احتمال پذیرش نظریات غیر مستدل که با مفاهیم غیر علمی در تضاد است کم می شود.


نتایج بررسی های متعدد نشان داده هر چه طول مدت زمانی که فرد  عقیده ی غلطی را کسب کرده زیادتر باشد امکان تغییر آن مشکل تر است.مثلا هنگامی که دانش آموز دبستانی یادمی گیرد ((گرما و سرما در حجم مواد تغییر ایجاد می کنند.)) باید با آزمایش و مشاهده همراه باشد و زمانی که احتمالا یادگیری اشتباهی از قبل در ذهنش نقش بسته ، به سادگی نظریه ی ارائه شده توسط آموزگار را قبول کرده و انعطاف پذیر می شود و اشتباهات گذشته را می پذیرد که اصلاح نماید ولی تغییر عقیده ی بزرگسالان امری است مشکل و چه بسا غیر ممکن و این مانعی بزرگ در برابر آموزش در بزرگسالان است. نتیجه این که یادگیری علوم تجربی در دوره ی ابتدایی لازم و جنبه ی مثبت و ضروری است در تداوم یادگیری در مقاطع بالا. این بدان معناست که هدف اصلی ما در دوره ی ابتدایی آشنایی جزئی با مفاهیم علوم طبیعی است و لزومی در ارائه ی عمقی و کلی مطالب نیست.