علم را ازنگاه ما ببینید

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

نقش معلم در سلامت روانی دانش آموزان

نقش معلم در تربیت دانش آموز بر هیچ کس پوشیده نیست ، تماس نزدیک بین معلم و دانش آموز و نفوذی که معلم بر دانش آموز دارد نقش مهمی در علامت فکری و روانی ایشان ایفا می کند و ممکن است به شیوه های گوناگون مثل تقلید الگوسازی و گاهی اوقات همانندسازی بروز کند . معلم باید علاوه بر نقش تربیتی و پرورشی که در مدارس انجام می دهد الگودهی را به عنوان یک ابزار تربیتی مورد استفاده قرار دهد . معلم به دقت ، تفکر دانش آموزان را تحت نظر قرار می دهد در مواقع مناسب توجه آنان را به کل هستی و مبدا خلقت جلب نماید و همچنین با رفتار خود ارزش ها را در دانش آموزان درونی سازد . 


روانشناسان و مربیان تعلیم و تربیت معلم را مرجع واقعیت برای کودک می دانند ، در این حیطه از آنان انتظار می رود رفتار فعالیت های معمولی خویش را براساس اصول و ضوابط سلامت روان مورد آزمون و ارزشیابی قرار دهند و با آزمون نگرش ها و احساسات ، ارزشها و رفتار خویش از سویی و مشاهده ی کودکان و تعبیر و تفسیر رفتار آنان و کشف مشکلاتشان می توانند موفقیت های آموزشی را در جهت مثبت ، پیشگیری و یا درمانی از نو سازمان دهند. 


شناخت توانائیها ، نیازها ، ناسازگاریها و ویژگیهای رفتار و خصوصیات روانی کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است . این شناخت باعث درک کودکان می شود و همچنین زمینه ای برای برنامه ریزی و به کار بردن امکانات آموزشی و پرورشی می شود ، مادامی که کودکان نتوانند تحمل کردن مدرسه را یاد بگیرند کوشش در زمینه ی یادگیری آنان بی ثمر خواهد بود . کودکان آسیب پذیر از لحاظ عاطفی را نمی توان مجبور به شرکت در فعالیتهای مدرسه کرد مگر آن که بتوانند معلم و مدرسه را بپذیرند و به آن اطمینان و اعتماد کنند ، فشار بر چنین کودکانی تنها براساس تهدید در آنان می افزاید و این افزایش به نوبه ی خود اضطراب نفرت و اشکال مختلف رفتار منفی گرایانه را در آنان تشدید می کند. 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mm fff

اهمیت وضرورت اموزش علوم تجربی دردوره ی ابتدایی


امروزه آموختن علوم تجربی همچون سواد آموزی و حساب کردن، امری است ضروری و اساسی که با زندگی روزمره انسان در ارتباط است و با پیشرفت تکنولوژی ، اهمیت آن بیشتر شده است.
انسان باید قادر باشد دائما خود را با تغییرات دنیای اطراف و سرعت انتقال اطلاعات هماهنگ و به  روز کند.روش یافتن این اطلاعات به دو روش آزمایش نظرات و تفسیر آن ها صورت می گیرد.موضوع بحث ما در مورد  روش های مفید یادگیری علوم تجربی در دوره ی ابتدایی است.

فراگیری علوم تجربی در دوره ی ابتدایی از دو نظر اهمیت دارد: 

1- کودکان درمی یابند که عقایدی صحیح است که مستدل باشد.

2- احتمال پذیرش نظریات غیر مستدل که با مفاهیم غیر علمی در تضاد است کم می شود.


نتایج بررسی های متعدد نشان داده هر چه طول مدت زمانی که فرد  عقیده ی غلطی را کسب کرده زیادتر باشد امکان تغییر آن مشکل تر است.مثلا هنگامی که دانش آموز دبستانی یادمی گیرد ((گرما و سرما در حجم مواد تغییر ایجاد می کنند.)) باید با آزمایش و مشاهده همراه باشد و زمانی که احتمالا یادگیری اشتباهی از قبل در ذهنش نقش بسته ، به سادگی نظریه ی ارائه شده توسط آموزگار را قبول کرده و انعطاف پذیر می شود و اشتباهات گذشته را می پذیرد که اصلاح نماید ولی تغییر عقیده ی بزرگسالان امری است مشکل و چه بسا غیر ممکن و این مانعی بزرگ در برابر آموزش در بزرگسالان است. نتیجه این که یادگیری علوم تجربی در دوره ی ابتدایی لازم و جنبه ی مثبت و ضروری است در تداوم یادگیری در مقاطع بالا. این بدان معناست که هدف اصلی ما در دوره ی ابتدایی آشنایی جزئی با مفاهیم علوم طبیعی است و لزومی در ارائه ی عمقی و کلی مطالب نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mm fff

ما اومدیم

سلام.چند مغزمتفکر با عنوان دانشجو معلم علم خود را با شما درمیان می گذارند.
باشد که مارا همراهی کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
mm fff