سه موضوع اصلی در تدریس علوم که همانند رئوس یک مثلث هستند:

اهداف- روش تدریس- ارزشیابی

 

سه هدف عمده در علوم تجربی:

کسب اطلاعات ضروری- کسب مهارت های ضروری- کسب نگرش های ضروری

 

اطلاعات ضروری:

اطلاعاتی که در زندگی کنونی و آینده ی فرد کاربرد داشته باشد:

- آموزش محیط زنده، گیاهان و جانوران، محیط زیستی

- آموزش محیط غیر زنده، پدیده ها و تغییرات کوتاه مدت و دراز مدت، سیل، زلزله، زمین، محیط زیستی

- علم فیزیک، محیط مصنوع، ماده و انرژی و شکل های آن

- علم بهداشت

 

مهارت های(راه های) یادگیری:

1- مشاهده(اساسی ترین مهارت) 2- فرضیه سازی 3- پیش بینی(حدس و گمان نیست، مبنای علمی دارد) 4- طراحی و تحقیق 5- کاربرد ابزار 6- محاسبه و اندازه گیری 7- برقراری ارتباط (گفت و گو، صحبت، بیان و ارائه ی گزارش کار) 8- نتیجه گیری(تفسیر یافته ها) 9- جمع آوری اطلاعات



نکـــــات مهم:

برقراری ارتباط، باید رو در رو باشد و همچنین از بیان مناسب استفاده شود.

مهم ترین روش تدریس علوم تجربی: حل مسئله

 

هر فصل در دو هفته، هر 2 فصل در یک ماه(4 هفته) تدریس می شود. 

بعد از تدریس هر 2 فصل، یک هفته تدریس نمی کنیم و به مرور می پردازیم. جاهایی که برای بچّه ها نا مفهوم بوده، دوباره تدریس می کنیم.

 

تصاویر عنوانی به عنوان یک فعالیت می باشند.


فکر کنید ها جزو متن می باشند، فعالیت نیستند.

 

در علوم، فعالیت ها را تدریس می کنیم، متن ها مکمل فعالیت ها هستند.

 

تمام سؤالاتی که از بچّه ها می پرسیم، جزو دانستنی ها می باشند.

 

برای مهارت ها و نگرش ها، باید انتظارات بنویسیم.

 

فعالیت های کلاسی جزو مهارت ها ودانستنی ها می باشند.


mhtb.frootan